Historie
Kristen Kleven startet med å kjøre hest for kraftlaget før
krigen, for så i februar 1946 starte sin egen transportforretning. Det
ble da innkjøpt en Opel Blitz 1,5 l – 1,5 tonn 1939 modell av tyske
lager for ca. 1500 kroner. I 1952 ble det innkjøpt en 1947 modell
Chevrolet 4,5 tonn av Anna Stølan fra Tingvoll. Denne bilen ble brukt
til gjødselkjøring for Landbruken 1 måned om våren før den ble satt til
kjøring for vegvesenet under bygging av nyveien over Prestmyra, for så å
bli brukt til jordbærkjøring fra Lensvika til Kristiansund om høsten.
Bygde vei og kai i Saltkjelen ca. 1955 og begynte med sand-
og singellager. Opplasting skjedde for hånd. Begynte også å kjøre
”kvabb” fra Ørnvikmyr til gravsted i byen. Hadde fra 1947 drevet med
salg av ”faskiner” og salget økte i mengde.
Kjøpte siden traktor med lasteapparat (for sandlasting på
kai) i 1961. I 1982/83 ble eget verksted/garasjebygg oppført i Ørnvika
på Frei.
Firmaet ble omdannet til aksjeselskap i 1984 med Kristen,
Øivind og Nils Einar Kleven som eiere. I 1985 ble den første
semitraileren innkjøpt og i 1987 ble maskinhenger for maskintransport
tilført virksomheten.
K. Kleven AS hadde fra 1968 til 1991 oppdraget med
bosskjøring for Frei kommune og har i flere perioder hatt brøyting for
kommunen og Statens vegvesen. I flere 10-år har Mekvik Maskin AS vært
blant våre største kunder, og i tillegg har de, i den senere tid, vært
vår største leverandør av knuste masser.
Firmaet deltok aktivt med i Krifastutbyggingen i 1990/91
herunder bygging av vei på Frei-siden, all transport av armeringsjern
til henge-bru (E.A. Smith AS) og transport av tunnelmasse ut av tunnelen
(Mekvik Maskin AS). Videre var K. Kleven AS i flere år, transportør
for Sterkoder og lokaltransportør for J. Martens AS (offshore).
Offshore har i den senere tid blitt et marked i vekst som
firmaet er blitt engasjert i. I 1994 ble firmaet engasjert av Pre-tre AS på og hadde all
utkjøring av takstoler fra fabrikken på Frei.
I dag eies firmaet av Kjetil, Øivind og Nils Einar Kleven og
har det meste av sitt arbeid i Frei og Kristiansund, men har også
oppdrag over hele landet.
Hovedoppgaver er transport av masse, maskiner, takstoler og spesialtransporter.
|